Mobile-menu-button
  • nl
  • en

FAQ

Mocht je al bij ons huren en met een specifieke vraag zitten, willen wij je adviseren altijd eerst even je contract en eventuele bijbehorende bepalingen te raadplegen. Daarin staat alle belangrijke informatie op een rijtje. Mocht je het antwoord hier niet terug vinden of nog niet bij ons huren, hebben we een aantal veel gestelde vragen en bijbehorende antwoorden hieronder op een rijtje gezet.

Een ruimte huren: wat kost dat?
Zie huidig aanbod.

Waar moet ik aan voldoen om in aanmerking te komen voor een ruimte?
Allereerst dien je je in te schrijven via ons inschrijfformulier en het eenmalige inschrijfgeld zelf over te maken. Voordat je je inschrijft, raden wij je aan even goed te kijken of je binnen onze doelstellingen valt. Wij zijn een maatschappelijke organisatie en mogen enkel ondernemingen huisvesten die binnen de definitie van creatieve industrie vallen, ofwel die actief zijn op het gebied van:

  • Beeldende kunst
  • Fotografie, film en video
  • Vormgeving
  • Architectuur
  • Schrijven en uitgeven
  • Muziek
  • Televisie en radio
  • Ambachten
  • Podiumkunsten
  • Reclame
  • Software-

N.B. Wij vragen bij iedere inschrijving een indicatie van de werkzaamheden. Dit is bij voorkeur een website, maar het mag ook een portfolio in een andere vorm zijn.

Ik sta ingeschreven en wil een ruimte huren: hoe doe ik dat?
Simpel: je ontvangt van ons maandelijks bericht over de beschikbare ruimtes, inzichtelijk bij ons huidig aanbod. Je kunt daar direct op reageren. Hierop ontvang je per mail bericht van onze afdeling verhuur met de mogelijkheid tot bezichtiging. Die bezichtiging vindt maximaal enkele weken na het eerste contact plaats. Na de bezichtiging kun je aangeven of je de ruimte wil huren. Als er meerdere gegadigden zijn, zullen wij de ruimte toewijzen aan de meest geschikte kandidaat. De procedure van toewijzing is per project verschillend en zal bij de bezichtiging worden uitgelegd.

Hoe lang moet ik wachten voor ik een ruimte krijg toegewezen?
Dat hangt vooral af van je eigen vraag. Hoewel doorgaans al onze ruimtes zijn verhuurd, zijn er iedere maand wel enkele verhuizingen waardoor er weer ruimtes vrijkomen. Afhankelijk van of deze vrijkomende ruimtes ook aansluiten bij wat je zoekt, maak je dus iedere maand een goede kans op een ruimte. Onze ervaring is dat mensen die écht naarstig op zoek zijn, binnen enkele maanden terecht kunnen. Heb je heel specifieke wensen (je wil bijvoorbeeld alleen bij één specifieke locatie huren), duurt het uiteraard langer.

Wat krijg ik als ik een ruimte huur?
Allereerst natuurlijk de ruimte en een sleutel. Meestal leveren we service bij onze ruimtes waartoe ten minste de levering van gas water en licht, schoonmaak, internet en afvalverwerking behoort. Deze service is doorgaans basic, doch voldoende. De kosten hiervoor betaal je óf op basis van een voorschot welk ieder jaar wordt afgerekend, óf all-in, waarop logischerwijs geen afrekening volgt (per project verschillend). Voldoet deze basisservice niet, kunnen we in overleg kijken of deze uit te breiden is. Soms moeten we ook simpelweg concluderen dat het gevraagde serviceniveau boven het niveau van onze huisvesting ligt, afhankelijk van het project.

Welke kosten kan ik verwachten, naast mijn huur?
Soms werken we met all-in prijzen. Dit doen we meestal bij tijdelijke projecten en bruikleencontracten. Bij huurcontracten werken we meestal met een splitsing van vaste en variabele kosten. Dan rekenen we naast huur ook servicekosten. Deze zijn onder te verdelen in algemene kosten (zoals bijv. schoonmaak en internet) en de kosten voor gas, water en licht. De servicekosten worden op voorhand ingeschat en je betaalt op basis hiervan een voorschot. Na een jaar wordt het werkelijk verbruik in kaart gebracht en worden eventuele tekorten of overschotten verrekend met de huurders. Je kunt in dat geval dus altijd nog een rekening of teruggaaf achteraf verwachten. Dit staat duidelijk aangegeven in het aanbod, je contract en we geven dit altijd nog eens extra van tevoren aan.

Wat voor contract kan ik verwachten?
Dat is per project verschillend, maar wij werken doorgaans met twee soorten contracten: huur- en bruikleenovereenkomsten (veel mensen noemen dit antikraak). In het eerste geval heb je een huurcontract met een duidelijk vooruitzicht, vaak voor een langere termijn. In het tweede geval is de ruimte slechts tijdelijk beschikbaar en heb je minder zekerheid op de duur van gebruik (kan desondanks toch jaren duren). Het voordeel is dat bruikleen wat goedkoper is. In ons huidig aanbod geven we duidelijk aan wat voor contract je kunt verwachten.

Mag ik de ruimte delen met meerdere mensen?
Niet altijd, maar meestal wel. Mocht je dit willen doen, kun je dat het beste aangeven in je eerste reactie op een ruimte. Dan weet je meteen waar je aan toe bent. We willen uiteraard wel van tevoren weten wie er (regelmatig) gebruik maken van de ruimte. Doorgaans werken we met één hoofdhuurder. De ruimtes staan zodoende wel altijd op één contract, dus op één (bedrijfs-)naam.

Mag ik de ruimte aanpassen?
Dit is wederom per project verschillend, maar tevens erg afhankelijk van wat je onder ‘aanpassen’ verstaat. Over het algemeen hanteren we de vuistregel dat wanneer je iets ophangt, de ruimte in een lichte, neutrale tint overschildert of er een nieuw vloertje inlegt (ofwel: in oorspronkelijke staat terug kunt brengen wanneer je eruit trekt), dit geen probleem is. Echter hangt dit af van het soort gebouw en de status. Als een pand bijvoorbeeld de status van een rijksmonument heeft, mag er vrij weinig. Soms mag er juist heel veel en bouwen huurders hele constructies. Mocht je het willen weten: vraag het even voordat je de klopboor in de muur zet, dan weet je het zeker en kun je onbezorgd aan de gang.

Moet ik btw betalen?
Ja, normaal gesproken wel. Stichting Ruimte is een btw-plichtige organisatie. Heb je zelf een btw-nummer, dan is de btw over de maandelijkse kosten logischerwijs ook aftrekbaar.

Wat voor werkzaamheden mag ik uitoefenen in jullie ruimtes?
Dat hangt grotendeels af van de locatie. Over het algemeen geven we in onze advertenties aan wat voor soort ruimte het betreft en voor welke werkzaamheden ze geschikt zijn. We kunnen dit uiteraard niet op voorhand voor iedereen bepalen, dus probeer dat ook vooral zelf vooraf of bij de bezichtiging voor jezelf in te schatten.

Ik wil de huur opzeggen. Hoe doe ik dat?
Dat moet schriftelijk en mag zowel per brief als e-mail. Zet in je brief of mail je naam, je ruimtenummer, bij voorkeur een reden van opzegging (niet verplicht) en de datum waartegen je wil opzeggen. Houd daarbij rekening met je opzegtermijn (doorgaans 1 of 2 maanden). Deze wordt in volledige maanden geteld, dus je betaalt altijd voor de hele maand. Het is dus verstandig om aan het eind van een kalendermaand op te zeggen.